venres, 2 de xaneiro de 2015

Folliñas que levou o vento



O mapa de España. Din que van dividir España en dezasete nacións, que me coma Deus de estarmos no certo, na pel do touro só che hai dúas formas de ser, galego ou castelán, despois da raia vén Castela; e xa non hai máis que dividir, que logo xa están os gavachos; isto que lle digo aprendeumo moi ben a mestra, de cando nos sacaba ao mapa coa vara pelada de castiñeiro.

A moto. De pequeno, tiña unha bicicleta grande; logo, xa mozo, o pai mercoume unha motocicleta, unha Derbi pequena do cura de Chandrexa, e con ela percorrín as catro provincias galegas ‘e parte de Lugo’. Agora, que xa vou vello, baixo ás viñas de Calvos no meu burriño que non me gasta gasolina.   
                                                                                                
Ten pitas...? Unha maña de inverno, ao abrir o portalón da casa de Viana, atopeime co raposo que quería falar comigo, entón vai e díxome: “Bos días, señor, ten pitas...?”

A pía da auga bendita. O tempo, no seu rodar, vai mudando as cousas. Mosteiros, capelas, petos de ánimas, cruceiros. Lugares de rezo e de tormento. Salvadores da nosa alma: curas, freires e freiriñas, bispos e beatas, ceos, purgatorios, limbo de xustos e de dindáns, penitencias, autos e infernos. Duns anos a esta parte, a xente xa non mira por gañar o ceo. Están a percorrer, nas tribunas e palestras actuais, aires iconoclastas e laicistas: na pía da auga bendita dos mosteiros, comen os porcos e beben agora os cans.

A Ourense, vaise e vense. O outro antonte, o coche de liña levoume a Ourense, mais ao pór os pés na beirarrúa, non hai tal Ourense: non o ves coas casas. Non che sei como se pode vivir nun lugar con fontes de auga fervendo. A Ourense, vaise e vense.

E dixo unha vella de Espiñas á beira do cruceiro, un domingo a saída da misa, na parroquia de Forcas: “Que demo fai o cura, rindo con esas mozas. Unha xa non sabe a quen rezar!”

O furabolos. A desfeita dos porcos era un día de festa para os miúdos. Pero, por veces, veñen días tocados polo demo: o neno máis pequerrecho do caseiro meteu un dedo por un buraco das coitelas da máquina de picar a carne. Nun tris, tras! a metade do furabolos desapareceu na tina de madeira coa outra carne esmiuzada para a zorza dos chourizos. Dende aquel día no probei máis os chourizos da casa. "Toma un chouriciño para merendar", dicía a nai; 'non quero, non quero, que non teño fame', respondíalle. 

Caldo de galiña. Un día de maio, a miña nai agarrada aos barrotes da cama de ferro, botoume ao mundo. Entón, o cuco comezou a cucar no alto da fraga do Covelo para dar a boa nova aos meus veciños, que puideron contar até a altura sete cucús. A min, tocoume xogar co número sete. Aquela tarde, o meu pai matou a galiña máis vella.

O Grilo de Castro. Se querías cebar a rella que parira o ano pasado, había que capala para que a súa carne non cheirase a bravío. Para este mester, había que chamar ao Grilo de Castro Caldelas: bo capador, por certo, por ter os dedos moi longos cos que chegaba doadamente ás empreñadeiras: tiraba delas cara fóra para cortalas rentes coa navalla capadoira, mentres eu sopraba azos para facerme o valente, tirándolle do rabo, ollando de esguello aquela carallada. Ás veces, preguntaban ao Grilo polo seu oficio, e disque contestaba con retranca, mentres metía a man no peto, buscando a navalla: “Son capador para servilo a vostede”. 

A caligrafía do labrego. Un día coa gancha, outro coa aixada –confesoume  o outro antonte Vitorino de Purdeus– que se outro día co arado. Foron as plumas coas que estiven a escribir liñas nos eidos. Cincuenta anos trala gancha, repetindo a mesma xeira: quedando o seu mango gravado nas miñas mans, encalladas. Ao final, conseguín a caligrafía dun mestre abrindo regos na terra, dereitos e aliñados, que daba gusto velos; deberes que me deixou a escola dos meus pais: abrir regos para a sementeira das patacas e do millo; outros máis pequenos para os nabos; arraxar os arellos dos soutos, antes de pingaren as castañas; as caldeiras, na derrega dos lameiros; a cava, a renda e maila escaravella, nas viñas; cavar a horta para plantar as coias e mais as verzas de Chaves, no setembro; reguiños para as leitugas, tomates e pementos, no terreo do pozo. Arrincar os cozos das uces, arrombar a terra cara arriba para levantar as tuleiras nas searas dos montes ladeiros.Traballei coma un arado nos eidos, onde agora medran os silveiros, aínda que, daquela, había que traballar e saber traballar. A gancha formou parte dos meus brazos, agora de vello –condición  do escravo– bótoa  de menos.
 
Cinsa do vento. Contaba o señor Vitoriano de Mouca, Sacardebois, ao escritor Emilio Araúxo, unha tardiña de verán sentado nunha saca, pois a 'pedra espida –dicía– roe moito o cu': “Con dezasete anos, aínda un rapazolo, botei polo mundo trala roda de afiar. Os pais déronnos os camiños para andar, non tiñan daquela outra cousa, dende entón fun o pai dos meus pais”.





Ningún comentario: