Anda, rapaz, achégate onda min, que quero ollar as túas
maos de señorito, brancas, que se poderían bicar coma as dun cura; en troques, mira
como están as miñas, traballadas coma as dun ferreiro na forxa, non hai
comparanza: naciches ceibe como fillas no alto dunha caracocha, pasando lonxe
de ti a estampa dun destripador de terróns en seara ladeira co carrelo dobrado no
peito ou agachando o pescozo cun feixe de estacas degalladas dun castiñeiro; abofé
que o teu berce foi envurullado nun traxe de liño, sen as ataduras dos catro
mandamentos no ser dun ribeirao: gancha, corda, cesto e saco.
Onte,
coa gancha cavando uns pataos de viña; hoxe, co saco e coa corda de pita na
carrexa de feixes de leña; na vendima, rubindo polas petadas da ribeira do Sil cestos
culeiros ateigados de uvas e, no entretempo, de andaina cos barquillos polas
feiras, coa barquilleira ao lombo cara as romarías de Triguás, nas Cadeiras
noutra bando do río, nos Milagres ou onde cadrase –díxome con voz pausada o
señor Vitorino de Purdeus, descansando da sega da herba, que a gadaña tira
moito de un, axiña do almorzo de patacas guisadas con iscos ao abeiro da sombra
dun carballo.
Estas
foron as plumas coas que estiven a escribir liñas nos eidos, engadiu, revirando
os dedos engarabitados, cara arriba en forma de cunca, corenta anos cumprindo
cos mandamentos do ribeirao como Deus manda, nas xeiras que tocaban na roda do
ano: como testemuño podes ollar os mangos das ferramentas gravados nas palmas
das miñas maos, encalladas, recalcou mirándome en fite.
Mira
nos libros que na terra non se albisca futuro nin, mesmo, coa carreira de cura
onde andas agora co quebracabezas do latín, que duns anos a esta parte os
tempos non son os que foron, seguía dándome consellos o señor Vitorino coma un
pai lle debuxa o porvir ao seu fillo.
“Mosteiros,
capelas, petos de ánimas, cruceiros; lugares de rezo e de tormento; salvadores
da nosa alma: curas, freires e freiriñas, bispos e beatas, ceos, purgatorios,
limbo de xustos e de dindáns, penitencias, autos e infernos: duns anos a esta
parte, a xente xa non mira por gañar o ceo; están a percorrer na arañeira da
rede e mais nas tribunas e palestras, aires do nordés iconoclastas e laicistas,
amigo Vitorino, nas pías da auga bendita dos mosteiros, comen os porcos e beben
agora os cans”, confesoume don Feliciano, o cura que casara coa rapaza máis
linda da parroquia. Xa que logo, rapaz, como fagas a cama vas durmir, mais
agora estamos aireando o meu leito de xergón de follas de millo.
Como
che estaba contando, ao final, conseguín a caligrafía dun mestre abrindo regos
na terra, dereitos e aliñados, que daba gusto velos. Deberes que me deixou a
escola dos meus pais cos recantos herdados: abrir regos para a sementeira das
patacas e do millo; outros máis pequenos para os nabos; arraxar os arellos dos
soutos, antes de pingaren as castañas; as caldeiras, na derrega dos lameiros; a
cava, a renda e maila escaravella de oito pataos de viña, ao redor de tres
cavaduras ao pé do río; no setembro, cavar a
horta para plantar as coias e mais as verzas de Chaves; reguiños para as
leitugas, tomates e pementos, no terreo do pozo. Arrincar os cozos das uces,
arrombar a terra cara arriba para erguer as toleiras nas searas de centeo dos
montes ladeiros, non sexa o demo que veña outro ano famento coma despois da
guerra.
Traballei coma un arado nos eidos ciscados como remendos
na aba da ribeira do Sil, onde agora medran os silveiros e se acochan os
xabarís, aínda que, daquela, había que traballar e saber traballar. A gancha
formou parte dos meus brazos, agora de vello, condición do escravo, bótoa de
menos.
Ningún comentario:
Publicar un comentario