San Adrián, Sacardebois (Parada de Sil) |
“Mándoche a lenda de Azud de Vill, pra que me contes o que che parece este recorte que saíu publicado nunha revista de Unión Fenosa de fai máis de 15 anos.O conto vén firmado por Fontenla. Eu téñoo gardado dende aquela época polo interesante que me pareceu. Un saúdo, Alberto Fraga”.
A lenda vai dunha moza loura,
de nome Azud. (Dana, nesta nova versión). Quince primaveras en flor
foron deixando a marca de fermosura na figura esvelta desta moza de longas
trenzas e ollos claros, engaiolantes e sedutores. De cando en vez, abrindo o
ollo do luceiro, víase saír ás agachadas dunha palloza que había nun recuncho
da Aldea de Abaixo de Amandi. De mañá cedo, baixaba polo camiño das Forcadas
cara ó río, alegre e cantareira.
Nesta
ribeira de Lemos, que mira a Caldelas, viñera ó mundo en raras circunstancias ó
pé da fonte de Amandi, un precioso lugar para abrir os ollos e ollar o mundo
por primeira vez: a que se dicía ser a nai aparecera coa nena no colo entrando
na aldea, sen que ninguén se decatara de haber estado preñe. Porén, durou pouco
a ledicia naquela casa: unha tarde desafortunada, contando a nena cinco anos, a
coitada nai desapareceu afogada nunha poza do río Sil, nun intento de salvar a
Dana, que gustaba das brincadeiras nas augas, mergullando nas pozas e remuíños
de funil que se formaban no río antes da represa de Santo Estevo.
E como
unha desgraza, ás veces, vén de reata con outras que non son mellores, o home
desta veciña de Amandi había anos que andaba escalazado polas terras de
Estremadura vendendo mulas de acó acolá, disque lle pegaran dous tiros unha
panda de bandoleiros, cando baixaba coas reatas ó abeiro das moscas,
aproveitando a lentura do resío, dende o alto do Piornal a Castiñar de Ibor.
Desto, xa se encheron un mangado de veces os ríos subterráneos e se baleiraron
outras tantas coas secas, como podemos comprobar polas biqueiras das fontes,
que unhas veces están a brotaren auga a cachón e, pola contra, noutras só
destilan un delgadiño fío.
Como resultas
do que estou a contar, a moza de Amandi, de dourados cabelos, tomou amparo na
casa dunha tía solteira, chosca dun ollo por saltarlle o globo da cunca ocular
nun esbirro endemoñado, que lle viñera de golpe cando estaba a ripar a herba na
palleira vella: disque tan fortes e continuados foron os tusidos, liberando os
gases formados por baixo dos miúdos que, mesmo, estivo a piques de botar os
fígados a coitada muller.
A nena,
con poucos aniños, axudaba ós veciños apañando guizos para o lume, limpaba a
borralleira das lareiras e acudía á fonte. As mulleres, á espera de encheren as
olas, andaban con dixomedíxomes de que tería o meigallo aquela nena fada polos
feitizos propios dunha meiga: de cando en vez, unha moeda de ouro aparecía
rodando polo cano da fonte, cando Dana ollaba como se enchía a ola de auga de
Gundivós.
A nena,
cun sorriso nas meixelas, ó chegar coa ola encima da rodela, dáballe a moeda a
súa tía: seica as estaba xuntando para mercar un ollo de cristal a un vello
oculista de Lugo.
Unha
cunca de caldo, unhas castañas asadas ou pilongas cocidas cunha miguiña de
leite e mais unhas codelas de pan cunha lasca de touciño eran o seu consolo e
recompensa.
Os anos
foron pasando, devagar, e a nena medrou amosando ser unha mociña agraciada e
alegre, que daba gusto vela. Por aquela, baixaba tódolos días dende Amandi ó
cenobio de San Adrián, na banda de Caldelas, a ser a princesa dos freires máis
que criada: unha moza tan fermosa non podía estar fregando os potes na cociña
dun mosteiro.
Dun
tempo a esta parte, o barqueiro de Meixide, non daba creto ó que estaba ollar
na ribeira de Amandi. De mañá cedo, cos primeiros kiquiriquís dos galos dos
poleiros do redor, daba un brinco da cama para espreitala, acochado trala ventá
da súa alcoba: cos primeiros raios de sol, aparecía, por encanto, aquela moza
misteriosa á altura das Forcadas, percorrendo os camiños de ferradura, de présa
como un espírito alado, cara ó río Sil.
Na beira
das augas, por entón claras e bravías, repousaba un anaco para as ablucións
matinais. Rematada a liturxia da purificación, a moza, núa como a deusa Venus,
desaparecía nun tris mergullando baixo as fervenzas como ninfa náiade, parece
ser que era. O barqueiro, seducido polos seus encantos, quedaba coa boca
aberta, pois tal fermosura en muller non se vira por ningures.
Logo, o
mozo, co sentido no aire, subía de présa cara a fonte da Costrela. Alí,
escondido tralas balaustradas da palleira que había por riba, esperaba á Dana,
asexando, a piques de ollar como ía brotar a ninfa de Amandi polo cano da
fonte; entón, o corazón comprimíaselle de devoción e de temor, dándolle por
rezar, teimando en persignarse, como se tratar da aparición da Virxe das Neves:
fermosa, fría e distante.
En menos
tempo que canta un galo, a náiade recuperaba a cor de seu e a figura esvelta de
muller moza e guapa. Logo, inclinando a cabeza suavemente para beber auga da
pingueira, sacaba unhas moedas de ouro do peto da saia e, paseniño, ías
deixando caer na pía unha a unha: o barqueiro ía lendo nas sucesivas ondas, que
se formaban na auga da pía, versos dun amor imposible.
Logo,
púñase andar cara San Adrián, como tal cousa, estalando campaíñas de estalotes
e apañando morotes, mentres cantaba romances á beira das fontes. Logo ía indo,
devagar, polo camiño que unía Bouzas con San Adrián, onde se abría nunha
forcada cun gallo cara arriba, a San Lourenzo, e mais outro cara abaixo, a
Barxacova.
Así e todo, poucas veces se
deixaba ver: mostrábase fuxidía das persoas e máis de sospeitar de mozos
agachados nos recunchos dos eidos, entón buscaba o líquido elemento, onde
houber, para percorrer as correntes de augas subterráneas, as cales, de cando
en vez, asoman na superficie en forma de mananciais, sabedora de poder deixar
cegos ós mozos, de escoitaren as súas doces cantigas.
Dana, a
náiade do Sil, santificaba as fontes coa súa presenza, deixando unha moeda de
ouro, como testemuño da súa condición: Fonte das augas brancas, Fonte das neves
da Costrela, Fontefría da fraga do cichón, fervenzas de Maraván... todas elas,
augas milagreiras por daren fortuna e lavarlle as culpas ós que beberen estas
augas santas ou se serviren delas para as pías de bautismos e das portas da
igrexas; para purificar as estancias, para as alcobas de matrimonios en idade
de procrear e para espantar o andazo das camas dos nenos.
Disque na hora dos anxos, as doce do mediodía, Dana, axiña de ser peiteada ó sol por unha dama de compaña, sentaba nun trono de prata empoleirada no más alto de cenobio de San Adrián, na soleira do balcón da última fiestra do cenobio, para sacarlle brillo ás moedas cun pano de seda de cores. Moreas de moedas de ouro en cestas de fino castiñeiro bravo, porque moita era a riqueza que esta granxa do Mosteiro de Montederramo recadaba polos beneficios de viñas e soutos traballados polos criados dos freires; ademais dos foros, arrendos, décimos e primicias dos labregos da contorna: de cada dez peixes das pesqueiras do río, un era para os frades; de cada dez moios de viño, un para os freires e así de cada dez ferrados de castañas..., de maneira que, gran a gran enchían as tullas e mailas cubas.
Disque na hora dos anxos, as doce do mediodía, Dana, axiña de ser peiteada ó sol por unha dama de compaña, sentaba nun trono de prata empoleirada no más alto de cenobio de San Adrián, na soleira do balcón da última fiestra do cenobio, para sacarlle brillo ás moedas cun pano de seda de cores. Moreas de moedas de ouro en cestas de fino castiñeiro bravo, porque moita era a riqueza que esta granxa do Mosteiro de Montederramo recadaba polos beneficios de viñas e soutos traballados polos criados dos freires; ademais dos foros, arrendos, décimos e primicias dos labregos da contorna: de cada dez peixes das pesqueiras do río, un era para os frades; de cada dez moios de viño, un para os freires e así de cada dez ferrados de castañas..., de maneira que, gran a gran enchían as tullas e mailas cubas.
Mesmo, o
abade da freguesía de San Martiño de Sacardebois non se vira dispensado de
pagar catro galiñas poñedoras ós freires do Priorato de San Adrián por cada San
Martiño, en concepto de aforo da casa, soutos e hortas que recibía o Casar de
Viana ( 'viana', terra que linda coa 'vía', neste caso co camiño real que
xunguía a ribeira do Sil coas terras chas do alto da montaña de Forcas).
Di a
lenda que regresando Dana do mosteiro cara Amandi, unha tardiña de verán, na
altura da Casa nova, un galán montado nun cabalo branco, de nome Gustavo, que
acostumaba percorrer a galope os camiños vellos da ribeira co gallo de facerlle
as beiras a moza de Amandi, un día prendeu a Dana pola cintura e desapareceu
con ela, esporeando o cabalo a galope cara arriba.
En
Villarino, días despois, íanse celebrar as nupcias da fermosa dama co fidalgo
Gustavo, fillo vinculeiro de dona Mathilde, única herdeira da Casa dos Pretos
de Cancedo, que por entón vivía retirada no castelo de Maceda. Antes da
cerimonia, os noivos, vestidos cos traxes da voda, perdéronse dos invitados na
beira do río Mao: Dana vai quitando o vestido de noiva paseniño, con tento,
mentres o namorado estaba a seguila con ollos de peixe; porén, nun intre
inesperado, érguese unha mura xigante para reter a auga do Mao, río
humano, separando á parella na confusión do balbordo.
Dana, noutra banda do encoro de Villarino Frío, di adeus ó coitado fidalgo, o cal queda paralizado, plantado de pé como toro dun reboiro centenario.
Dana, noutra banda do encoro de Villarino Frío, di adeus ó coitado fidalgo, o cal queda paralizado, plantado de pé como toro dun reboiro centenario.
Logo, nun
chiscar de ollos, desaparece a ninfa de longos e dourados cabelos, mergullando
como un salmón a contracorrente das augas do río, volvendo a brotar, ó solpor,
na Fonte do Oso preto do bidueiral da serra de San Mamede cunha moeda de ouro
na boca.
Lugar, onde os druídas erguían aras nos carballos e
bidueiros vellos e teñen xuntas nos claros do bosque as lavandeiras, as fadas feiticeiras, os trasgos, os gnomos, as nereidas, os elfos...
Ningún comentario:
Publicar un comentario